Szkoła Językowa Kursy j. angielskiego

 

 

 

 

 

 

 

EGZAMIN – JAK OPANOWAĆ STRES?

 

            Czy stres dopada tylko ciebie? Nie. Często wydaje nam się, że nikt inny nie odczuwa go tak jak my, ale fakty są inne. Wszystkim nam towarzyszy na co dzień, nawet w dość błahych sytuacjach. Wprawdzie odczuwamy go z różnym natężeniem, uzależnionym m.in. od tego, co nas spotyka, ale nie ma ludzi, których on omija.

 

Co wywołuje stres?

          Codzienne troski, poważne wydarzenia, szczególnie mocno dotykają nas wydarzenia dramatyczne, które niestety w życiu czasem się pojawiają. Są to tzw. stresory, czyli czynniki, które wywołują w nas uczucie napięcia, drżenie rąk, wypieki na policzkach, a przede wszystkim potrafią nas mocno blokować.

Znasz to uczucie, gdy musisz być punktualnie w szkole lub w pracy, a niestety widzisz, że tylko teleportacja mogłaby pomóc dotrzeć na czas? Chyba nikt nie lubi takich poranków.

Zdarza się, że nie możesz znaleźć swoich dokumentów, kart kredytowych? W takim razie dobrze wiesz, ile to stresu przynosi.

Jesteś uczniem, który musiał zmienić szkołę z powodu przeprowadzki? Masz już zatem za sobą chwile stresu.

A może czeka cię rozmowa, od której bardzo wiele zależy? Jednych mogą stresować oświadczyny, innych wizyta u lekarza.

 

Stres nie dotyczy tylko sytuacji negatywnych czy dramatycznych. Może powstawać również wtedy, gdy mamy z czego się cieszyć (np. gdy ma nas odwiedzić ważna dla nas osoba). Radości towarzyszy również stres, ponieważ martwimy się, czy wszystko pójdzie tak, jak byśmy chcieli. To naturalne.  

Widzisz zatem, że stres jest wpisany w nasze życie, czy tego chcemy, czy nie. Naukowcy mają oczywiście swoje teorie na temat przyczyn jego istnienia.

Wiadomym jest, że nie zniknie on na zawsze, jednak pewne jest również to, że możemy nad stresem panować.

 

    Mam za sobą wiele wystąpień publicznych, mnóstwo egzaminów i sytuacji, które nie wiedziałam, jak się skończą. Czy dzięki temu nigdy nie stresuję się? Ależ tak, stresuję się. Nawet nie rzadko, ponieważ zależy mi na tym co robię. Te wszystkie sytuacje nauczyły mnie jednak podchodzić do wielu rzeczy z dystansem. Często stres, jaki się pojawia, jest w pewnym stopniu dobrym stresem. Mobilizuje, sprawia, że bardziej się staram. Nauczyłam się wierzyć w siebie, w to co wiem, umiem i skutecznie potrafię przekazać.

 

Poniżej zebrałam kilka wskazówek, abyś przed egzaminem i w trakcie poczuł się lepiej i osiągnął swój sukces.

 

     Każdy z nas jest inny, każdy ma swoją osobowość, dlatego traktuj poniższe wskazówki jako  podstawowe rzeczy, które możesz zrobić dla siebie. Co więcej? Wsłuchaj się w siebie. Reagujemy dość rożnie. Jeżeli twój stres staje się tak intensywny, że sam nie radzisz sobie, odważnie poproś o pomoc psychologa lub terapeutę. To żaden wstyd, to znak, że świadomie chcesz pracować na swój sukces i na pewno go osiągniesz.

 

JAK OPANOWAĆ STRES PRZED EGZAMINEM?

 

Pamiętaj, żadna metoda nie pomoże, jeżeli będziesz nieprzygotowany. Mam nadzieję, że czytając ten wpis, masz jeszcze czas. Działaj więc spokojnie i rozsądnie.

 

   1) MYŚL POZYTYWNIE i UWIERZ W SWOJE MOŻLIWOŚCI

 

      Od tego trzeba zacząć. Jeżeli przysiądziesz do nauki z przekonaniem „I tak nic z tego nie ogarnę.”, „Ja się tego w życiu nie nauczę.” itp., to tak na pewno będzie. Sam sobie napiszesz swój scenariusz.

Chcesz to ogarnąć, chcesz zdać ten egzamin i nawet chciałbyś, aby poszło ci świetnie?

Zacznij wierzyć w siebie. Potraktuj egzamin jako wyzwanie, któremu chcesz sprostać, mimo, że nie jest łatwe. Chcesz i możesz, jeżeli uwierzysz i dasz z siebie wszystko. Wówczas nawet, gdy wynik będzie słabszy, będziesz miał poczucie satysfakcji i będziesz mógł z czystym sumieniem powiedzieć sobie „Nie poddałem się. Dałem z siebie wszystko.”

To wspaniale, jeżeli zależy ci na wysokim wyniku, ale nie podążaj tylko za myślą „Muszę zdać na piątkę.” Skup się na tym, w jaki sposób osiągnąć ten satysfakcjonujący wynik, czyli jak to zrobić. Poniżej podpowiadam 😊

 

   2) ZRÓB PLAN POWTÓREK I TRZYMAJ SIĘ GO

 

  • Sprawdź, ile dokładnie zostało Ci czasu przed egzaminem.

 

  • Zaplanuj, kiedy, w jakie dokładnie dni, będziesz powtarzał materiał. Wpisz to sobie w notatnik, najlepiej w telefonie z opcją „Przypomnienia”. Jeszcze lepszą wersją jest arkusz przyczepiony gdzieś w widocznym miejscu, na którym możesz uczciwie odhaczać terminy, których dotrzymałeś.

 

  • Jeżeli czeka Cię kilka egzaminów, podziel sobie czas. W zależności od ich terminów, możesz zająć się najpierw przygotowaniem tylko do jednego, następnie do kolejnego. W przypadku, gdy terminy dość mocno się zbiegają, zaplanuj czas na każdy przedmiot każdego dnia. Zastanawiasz się, czy to wszystko Ci się nie pomiesza? Nie, jeżeli będziesz robił to rozsądnie wg kolejnych wskazówek.

 

  • Pamiętaj regularne powtarzanie, daje efekty, tak działa nasz mózg.

 

  • Trzymaj się planu, a jeżeli masz gorszy dzień, nie odpuszczaj sobie całkowicie, tylko ewentualnie skróć czas nauki do minimum, tzn. zawsze zrób przynamniej krótką powtórkę oraz naucz się czegoś nowego. Niech to będzie w twoim planie.

 

3) ZADBAJ O WARUNKI NAUKI

 

  • Mając swój własny pokój pozostaje Ci tylko zadbać o właściwe oświetlenie, spokój, wyłączone radio. Chyba, że włączysz muzykę, która sprzyja skupieniu i nie rozprasza cię. Jeżeli twoi domownicy przeszkadzają Ci podczas nauki, spokojnie porozmawiaj z nimi, zaznaczając, że potrzebujesz przez określony czas wyciszenia, aby się skupić i efektywnie  nauczyć.
  • Jeżeli nie masz własnego pokoju lub dzielisz go po prostu z rodzeństwem, poproś rodziców o wsparcie. Powiedz, jakie masz plany. Poinformuj ich, że chciałbyś w określonych godzinach skupić się na nauce. Na pewno zadbają o to, aby rodzeństwo nie przeszkadzało ci.

 

4) STOSUJ RÓŻNE TECHNIKI

 

    Przygotowywanie się do egzaminu pochłania nie mało czasu. Bywa, że uczymy się dość intensywnie, jednak następnego dnia pewnych szczegółów nie pamiętamy.

Jak zatem efektywnie się uczyć? 

​​​​​​

  • Wykorzystuj swoją wyobraźnię. Każdą teorię możesz w wyobraźni zwizualizować.

 

  • Technologia i dostęp do Internetu daje dodatkowe możliwości, możesz znaleźć prezentacje do danego materiału, schematy przedstawione na obrazkach, co pomaga zapamiętaniu.

 

   Jeżeli będziesz korzystał ze swojej wyobraźni, na pewno zaczniesz szybciej kojarzyć obrazy, a te z właściwą treścią. Twój mózg będzie efektywniej pracował, ponieważ zostaną pobudzone obie półkule, czyli bardzo ogólnie ujmując, logika i wyobraźnia.

 

Nie wierzysz? Spróbuj nauczyć się wszystkiego o rodzajach chmur. Cirrus, altostratus, stratocumulus … Trudno jest przyswoić sobie ich nazwy i informacje o nich bez uruchamiania wyobraźni lub przynajmniej obejrzenia zdjęć. Gdy już wszystko zobaczysz oczyma wyobraźni, może połączonej z doświadczeniem (z tym co widziałeś), nazwy zaczynają brzmieć bardziej zrozumiale, a wiedza na ich temat nie ucieka z pamięci.

 

Jeżeli nie możesz znaleźć sposobu na zapamiętanie jakiegoś materiału, zastanów się, może jest ktoś, kto mógłby ci pomóc. Dzięki temu będziesz bliżej swojego sukcesu.

Pamiętaj, że twoja systematyczna i rozsądnie zorganizowana nauka przyniesie na pewno efekty. Jakie? To zależy od ciebie. Systematycznie powtarzając materiał, a także poszukując samodzielnie odpowiedzi na różne pytania, sprawisz, że nauka będzie efektywna, ponieważ materiał zostanie solidnie zapamiętany.

 

   5) NIE PODDAWAJ SIĘ

 

  • Materiał do nauczenia nie zawsze będzie łatwy. Natrafisz na trudniejsze zakresy. W takich momentach niektórzy odkładają to na później lub całkowicie odsuwają od siebie. Liczą na to, że nie pojawi się wśród pytań na egzaminie. Pamiętaj, nie grasz w Toto Lotka. Tam najwyżej nie wygrasz miliona i stracisz kilkadziesiąt złotych. Egzamin to wprawdzie trochę loteria, jeśli chodzi o pytania, ale Ty masz jeden cel: dobrze zdać. Innej wersji nie powinieneś zakładać.

 

  • Nie odkładaj nic, uwierz w siebie i staraj się mimo wszystko nauczyć również tych trudnych zakresów materiału. Jeżeli czujesz, że coś Cię przerasta, jak najszybciej znajdź kogoś, kto Ci pomoże zrozumieć to, z czym masz problem.

 

   6) NIE TYLKO NAUKA JEST WAŻNA

 

  • RÓB PRZERWY. Nie staraj nauczyć się wszystkiego na raz siedząc non stop kilka godzin. Rób sobie przerwy nawet co pół godziny. Nasz mózg najlepiej zapamiętuje to, co go nie zdążyło zmęczyć, znużyć.

 

  • Najlepiej wyjdź na świeże powietrze. Spotkaj się z kimś, odpręż rozmową lub jeśli wolisz, zrelaksuj się sam w domu. Jak to zrobić? Wpuść powietrze do domu (otwierając okno), pooddychaj głęboko i pozbądź się negatywnych emocji, które podczas nauki się pojawiają. One potrafią blokować nas i ograniczać zdolność zapamiętywania. Przestajemy kojarzyć nauczone treści i trudno jest się skupić. 

 

  • Odpoczynek możesz samodzielnie kształtować w zależności od tego co lubisz, jak lubisz się odprężać. Niektórzy lubią wejść pod prysznic, inni przebiec się. Są też tacy, dla których pełnym relaksem jest odprężająca kąpiel, a potem filiżanka ulubionej herbaty lub kawy. Nie zapominaj o piciu wody.

 

  • Zwracaj uwagę na to, co mówi twój organizm. Jesteś zmęczony, nie siadaj do nauki. Raczej wiele nie pozostanie w pamięci. Zdrzemnij się, następnie wyjdź na świeże powietrze i dopiero zacznij się uczyć. Pamiętaj, że twój organizm woła, żebyś zadbał o jego równowagę. Jeżeli posłuchasz, nauka stanie się bardziej efektywna.

 

  • Dbaj o dobry i wystarczająco długi SEN. Lubisz posiedzieć do nocy przy komputerze lub telefonie? Odpuść sobie trochę. Wprowadź pewien porządek dnia i nawyk: „O godzinie X idę spać. Nie korzystam z żadnych mediów, odłączam się.” Nie do zrobienia? Musisz teraz zdecydować, czy twoim priorytetem jest zdanie dobrze egzaminu, czy zabawa, która, owszem przyjemna, ale nie przyniesie Ci żadnego sukcesu.

 

  • Jeżeli zadbasz o sen, na pewno spowoduje to lepsze skupienie uwagi podczas nauki. Będziesz lepiej zapamiętywał, kojarzył treści, a twoja zdolność logicznego myślenia będzie na właściwym poziomie. Podczas snu Twój organizm regeneruje się, układa sobie wszystko to, co przeżył podczas dnia, a wiec i nową wiedzę.

    

   DOBRE RADY:

   - NIE ŚPIJ ZA KRÓTKO (w zależności od wieku 8 – 10 godzin i nigdy nie mniej niż 7).

   - KŁADŹ SIĘ W MIARĘ WCZEŚNIE, NIE SIEDŹ DO NOCY.

   - PRZED SNEM PRZEWIETRZ POKÓJ I ZRELAKSUJ SIĘ, wówczas sen będzie głębszy.

   - NIE MYŚL, ŻE NADROBISZ BRAK SNU -  na to potrzeba dłuższego czasu, aby organizm się zregenerował i doszedł  do równowagi, jakiej potrzebuje.

 

  • Bądź aktywny. Nie zaniedbuj uprawiania sportu z powodu egzaminu. Sport pozwoli ci odreagować emocje, które piętrzą się, gdy zaczynasz stresować się egzaminem.

 

  • Jeżeli nie jesteś osobą systematycznie uprawiającą sport, nie rozpoczynaj teraz intensywnych treningów. Przeforsowanie, zakwasy, których zazwyczaj nie ominiemy podejmując treningi po długim braku aktywności, nie sprzyjają skupieniu się podczas nauki i zyskaniu energii.

 

  • Zacznij od lekkiego joggingu, szybkiego lub nawet tylko umiarkowanego spaceru. Każda aktywność wyzwala endorfiny w naszym mózgu, czyli hormony szczęścia. Dzięki aktywności fizycznej zdobędziesz uczucie zadowolenia, co poprawi jednocześnie koncentrację, pozwoli zrelaksować się, czyli odstresować.

 

  • Ucząc się musisz zadbać o swój wewnętrzny spokój, a ten osiągniesz stosując się do powyższych wskazówek.

 

   7) JUTRO EGZAMIN

 

  • Zadbaj o zbilansowane posiłki. Niedobór poszczególnych składników potrafi osłabić koncentrację, a posiłki ciężkostrawne spowodować dolegliwości, których możesz się nie spodziewać. Gdy do takich posiłków dodamy stres, problem gotowy.

  • Niektórzy podczas nauki objadają się słodyczami lub słonymi przekąskami. Jeżeli skosztujesz ich w małej ilości, problemu nie będzie, ale większa ilość na pewno nie będzie tym, czego potrzebuje twój organizm.

  • Pamiętaj, ten dzień to nie jest już czas na naukę. Dzień przed egzaminem powtórz sobie tylko na spokojnie to, co przysparzało Ci najwięcej kłopotów.

  • Poświęć równie dużo czasu na relaks.

  • Przygotuj sobie wszystko na jutro, tak abyś rano nie musiał się stresować tym, czy wszystko masz, lub że jest za mało czasu, a jeszcze coś musisz zrobić.

  • Połóż się wcześniej spać.

 

 

JAK OPANOWAĆ STRES PODCZAS EGZAMINU?

 

  • Podejdź do egzaminu z pozytywnym nastawieniem. Musisz wierzyć w siebie, w swoją wiedzę, umiejętności, a wówczas poradzisz sobie.

 

  • Stres powoduje, że czujemy przyspieszony i mocny puls serca. To potrafi dość mocno przeszkadzać. Można sobie pomóc dbając o właściwy oddech. Dobrym sposobem na odstresowanie są głębokie oddechy.

 

  • Weź zatem głęboki wdech, po czym powoli wypuszczaj powietrze ustami. Powtórz tę czynność kilka razy. To świetnie redukuje stres i co jest równie ważne dotlenia nasz mózg.

 

Do dzisiaj pamiętam jak przed każdym (odbywającym się co pół roku) egzaminem w szkole muzycznej stresowałam się. Szło mi naprawdę dobrze, ale przed wejściem do sali egzaminacyjnej zawsze czułam się tak, jakby serce chciało mi wyskoczyć. Nauczycielka instrumentu nauczyła mnie to opanowywać. Oddechy naprawdę pomagały. To sprawdzony sposób, więc nie zapomnij o nim. Na pewno również tobie pomoże.

 

 

  • Będąc w trakcie egzaminu pisemnego przejrzyj spokojnie arkusz, następnie przystąp do rozwiązywania zadań.

  • Rób to po kolei, ale jeżeli sprawdziłeś, że wśród nich są takie zadania, które jesteś w stanie dość szybko i dobrze zrobić, wykonaj je jako pierwsze.

  • Jeżeli napotkasz na trudne pytania i nie będziesz potrafił odpowiedzieć, przejdź spokojnie dalej. Zrób to, co jest dla Ciebie prostsze, następnie powróć do tych trudniejszych, które opuściłeś.

  • Przypomnij sobie, czego uczyłeś się, przywołaj w pamięci swoje skojarzenia z poszczególnymi zakresami materiału. Może po chwili, gdy uspokoisz się, będziesz potrafił udzielić właściwej odpowiedzi. Najważniejszy jest spokój i skupienie, nerwy nie pomagają.

 

PODSUMOWUJĄC

 

  • Zaplanuj naukę.

  • Trzymj się planu.

  • Znajdź czas na relaks i odpoczynek.

  • Dbaj o energię poprzez własną zdrową aktywność.

  • Wysypiaj się.

  • Dbaj o zbilansowaną dietę.

  • Korzystaj z pomocy doświadczonych ludzi, profesjonalistów.

  • Dbaj o dobre warunki nauki.

  • Ucz się wykorzystując różne metody, techniki.

  • NIE PODDAWAJ SIĘ.

 

 

     Mam nadzieję, że przeczytałeś wszystkie wskazówki i nawet, jeżeli nie są dla ciebie czymś całkowicie nowym, zmobilizują cię do działania, przestrzegania podstawowych zasad zdrowego, sprzyjającego dobremu samopoczuciu, trybu życia.

 

Zawsze pamiętaj, że stres jest czymś naturalnym, nie jest twoim wrogiem. Potrafi wspomagać, lecz tylko wtedy, gdy faktycznie poświęcasz wystarczająco dużo czasu na naukę.

 

Zatem do dzieła! :-) 

 

POWODZENIA! 

 

 

> UDOSTĘPNIJ < > POLUB <

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Jak opanować stres przed egzaminem? Jak poradzić sobie podczas egzaminu?
22 stycznia 2019

STRES PRZED EGZAMINEM?  JAK GO OPANOWAĆ?

OPTIMAL JĘZYKI OBCE SZCZECIN  © 2017 | POLITYKA PRYWATNOŚCI | KURSY - OFERTA  CIEKAWOSTKI  | KONTAKT