Szkoła Językowa Kursy j. angielskiego

  

 

 

 

 

 

        Piosenki to jeden z przyjemniejszych sposobów nauki języka niemieckiego. O ile w języku angielskim śpiewa cały świat i codziennie w radiu słyszymy ten język, to z niemieckim nie jest już tak łatwo.

Jeżeli ucząc się języka mieszkamy w Polsce, nie zawsze łatwo jest znaleźć w Internecie piosenkę przydatną językowo i odpowiadającą naszym gustom, a tych jest wiele. 

Sama niejednokrotnie chcąc przeprowadzić lekcję z piosenką miałam nie mały problem, aby znaleźć coś uniwersalnego, co mimo rozbieżnych gustów, spodoba się moim uczniom i będzie odpowiadało ich poziomowi językowemu.                                    

Czy powinnam była się tym przejmować? Oczywiście, tak. To niezbędny warunek skutecznej lekcji. Tylko wtedy, gdy piosenka podoba się uczniom, rozśmiesza ich lub nawet zasmuca, czują się oni zmotywowani do nauki słów i dopiero wówczas czas poświęcony na piosenkę w trakcie zajęć ma sens.

 

Stworzyłam sobie zatem listę tytułów, które sprawdzają się, motywują do powtarzania słów, ich zapamiętywania, a przede wszystkim są to piosenki, których teksty wnoszą coś konkretnego do rozwoju językowego, zarówno pod względem leksykalnym, gramatycznym jak i funkcjonalnym. Na końcu mojego wpisu podaję niektóre z nich.

 

Co sprawia, że piosenki to jedne z przyjemniejszych sposobów nauki języka niemieckiego?

 

    Piosenki to muzyka, a jej słuchanie ma wiele korzyści, o których naukowcy, neurobiolodzy szeroko się wypowiadają. Wspomnę tylko o tych najistotniejszych, wspierających naukę języka niemieckiego.

 

MUZYKA, EMOCJE, ZAPAMIĘTYWANIE

 

    Jak wiemy, muzyka steruje niesamowicie naszymi emocjami, a te z kolei pomagają nam lepiej zapamiętywać. Zatem jeżeli znajdziemy piosenkę, która nas poruszy lub też po prostu nam się spodoba, czy też będzie zawierała tekst odpowiadający naszym przemyśleniom lub przeżyciom, nasz mózg więcej zapamięta. Dzieje się tak, dzięki temu, że ciało migdałowate w mózgu, odpowiedzialne za emocje, jest mocno połączone z hipokampem, odpowiedzialnym z kolei za pamięć. Nie trudno jest zatem zrozumieć współpracę tych dwóch miejsc. Pobudzany przez wyjątkowe emocje jeden ośrodek pobudza do zapamiętywania ten drugi.

Pewnie każdy zaobserwował, jak łatwo piosenki sprawiają, że wyobrażamy sobie różne sytuacje, kojarzymy obrazy lub przypominamy sobie przeżyte już emocje.

     

 

SŁOWNICTWO W KONTEKŚCIE

 

Piosenki przyczyniają się do rozwoju naszych umiejętności językowych, dlatego, że wspierają zapamiętywanie słownictwa, ale co najważniejsze, nie wyrwanego z kontekstu, lecz umieszczonego w pełnych wyrażeniach, zdaniach. O wiele więcej i łatwiej zapamiętujemy dzięki temu, że dane słowo jest wpisane w kontekst.  Tym bardziej, że jedno słowo miewa całkowicie odmienne znaczenia.

 

UROZMAICENIE NAUKI

 

Dodatkowo piosenki sprawiają, że sama nauka nie jest oparta tylko na jednej metodzie, jest urozmaicona, a więc krótko mówiąc nie jest nudna.

 

NATURALNE PRZYSWAJANIE GRAMATYKI

 

Pracując samodzielnie możemy piosenek nauczyć się na pamięć, przez co zupełnie naturalnie zapamiętujemy struktury gramatyczne, konstrukcje zdań. W tekstach występują zagadnienia, których nie każdy lubi się uczyć, a dzięki piosenkom można przyjemniej je przyswoić, np. utrwalić rekcję czasownika, zastosowanie trybu przypuszczającego, czy też szyku zdania z określonym spójnikiem.

 

IDIOMY, WYRAŻENIA PRZENOŚNE 

 

Mi osobiście podoba się fakt, że piosenki świetnie pokazują sposoby skracania wyrażeń, które słyszy się w języku mówionym. Pojawiają się też idiomy, wyrażenia przenośne, których zapamiętywanie ma sens tylko w kontekście, w towarzystwie emocji lub obrazów.  Jakże duże zdziwienie widzę zawsze, gdy zapoznaję kursantów z idiomem niemieckim „Er hat Haare auf den Zähnen” (On ma włosy na zębach.) Rzadko kto potrafi domyślić się, że ten, o kim tutaj mowa, ma cięty język, jest po prostu wyszczekany. Idiom przedstawiony jednak w tekście, fajnej piosence lub też dodatkowo za pomocą obrazka, sytuacji, będzie mimo swojej dziwności na pewno zapamiętany.

 

TRENING ROZUMIENIA ZE SŁUCHU

 

Ponadto dzięki słuchaniu piosenek w języku niemieckim ćwiczymy rozumienie ze słuchu i oswajamy się z brzmieniem tego języka. Częste słuchanie to świetna droga do tego, aby coraz lepiej rozumieć co do nas mówią, czy też rozumieć to, czego słuchamy na przykład w niemieckiej telewizji, w radiu. Ćwicząc rozumienie ze słuchu uczymy się właściwego brzmienia wyrazów, właściwego akcentu, intonacji, dzięki czemu wzrasta płynność językowa.

 

SYSTEMATYCZNE UTRWALANIE WYRAŻEŃ 

 

Podsumowując chciałabym jeszcze raz podkreślić fakt, że piosenki to ciekawy i łatwy  sposób na poznawanie nowych wyrażeń, ich utrwalanie, przyswajanie przy okazji reguł gramatycznych oraz ćwiczenie rozumienia języka niemieckiego ze słuchu. 

 

Musimy pamiętać, że nieużywane przez nas słowa, ulatują z pamięci. Zatem trzeba je zabezpieczyć. Jak? Powtórkami, przeróbkami, zabawą z tekstem. Najważniejsze, to tak zorganizować sobie naukę, aby nie była złem koniecznym, lecz przyjemnością, a nawet zabawą. 

 

 

Jak wykorzystać samodzielnie piosenkę do nauki języka niemieckiego?

 

Poniżej jeden prosty przykład. Sposobów jest więcej.

 

  1. Wsłuchaj się dwa razy w piosenkę (nie mając tekstu).

 

  1. Przy drugim lub trzecim słuchaniu zapisz sobie słowa, które rozumiesz, znasz oraz w drugiej kolumnie, te które rozpoznajesz, ale nie kojarzysz ich znaczenia.

 

  1. Znajdź tekst np. na stronie  https://www.azlyrics.com/lyrics/ i wyszukaj w nim wyrazy, które zapisałeś. Spróbuj zrozumieć ich kontekst.

 

  1. Patrząc w tekst posłuchaj piosenki jeszcze raz lub nawet dwa razy. W tym momencie może się okazać, że rozumiesz całkiem sporo. Jeżeli jednak nie, nie przejmuj się, ćwicz dalej.

 

  1. Spróbuj wspólnie zaśpiewać.

 

  1. Przetłumacz sobie samodzielnie tekst. Pamiętaj, że nie zawsze dosłowne tłumaczenie ma sens.

 

  1. Jeżeli tekst jest zbyt trudny, poszukaj tłumaczenia w Internecie, ale pamiętaj, że bywają bardzo słabe. Najlepiej nie bazuj na pierwszym znalezionym tłumaczeniu, poszukaj innych, porównaj lub poproś swojego nauczyciela/ lektora o pomoc.

 

  1. Gdy już rozumiesz sens piosenki, trenuj słownictwo słuchając jej i śpiewając.

 

  1. Świetnym sposobem na zapamiętywanie jest przygotowanie sobie tekstu z lukami, czyli usunięcie na dodatkowej kopii tekstu słów, które sprawiają największą trudność, a następnie uzupełnianie luk z pamięci lub przy jednoczesnym słuchaniu.

 

    Jako lektor/ nauczyciel mam wiele pomysłów na zastosowanie piosenek na lekcjach, ale to już odrębny temat i raczej dla początkujących lektorów/ nauczycieli.

 

Piosenki są świetnym sposobem na rozluźnienie atmosfery na zajęciach, mogą posłużyć jako bodziec do dyskusji na różne tematy, do budowania historii, albo po prostu do świetnej zabawy z językiem. Dużo jednak zależy od chęci kursantów, ich nastawienia do tego sposobu nauki. Nie wszyscy wiedzą, że jest to element uczenia się, w który warto się zaangażować, nawet, gdy nie ma się zdolności wokalnych.  

 

Polecam gorąco wykorzystywanie również takiego sposobu nauki języka zarówno nauczycielom/ lektorom, jak i wszystkim uczącym się języka niemieckiego.

 

PIOSENKI W JĘZYKU NIEMIECKIM - TYTUŁY I WYKONAWCY 

 

A teraz obiecane niektóre tytuły z mojej listy piosenek. Pamiętajcie, nie muszą to być najnowsze hity. Z pewnością nie każda z tych piosenek trafi w gust każdego człowieka, ale myślę, że można coś dla siebie wybrać i oczywiście namawiam do poszukiwań w Internecie.

 

  1. Wise Guys „Schönen guten Morgen“ (Konjunktiv, wenn, końcówki przymiotników, różne ciekawe wyrażenia)

 

  1. Philip Dittberner „Das ist dein Leben“ (szyk poboczny)

 

  1. Max Giesinger „80 Millionen“ (czas przeszły Perfekt i Präteritum)

 

  1. Die Toten Hosen „Alles aus Liebe“ (weil, dass, wenn, als ob, würde oraz zwykłe czasowniki w kontekście miłości 😊)

 

  1. Stereoact feat Kerstin Ott „Die immer lacht“ (dla początkujących)

 

  1. Nena „In meinem Leben“ (dla dojrzałych ludzi)

 

  1. Vanessa Mai „Ohne dich schlaf ich heut Nacht nicht ein“

 

  1. Glasperlenspiel „Geiles Leben“ (um - zu/ żeby, czas przeszły Perfekt)

 

  1. Maite Kelly „Ich bin die Frau meines Lebens“ (Na dobry początek dnia dla Pań :-)

 

 

Jeżeli uważasz moje informacje za ciekawe lub po prostu przydatne, przekaż link do tego artykułu innym osobom, którym może się przydać.

 

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony.

 

Monika 

20 sierpnia 2018

NAUKA NIEMIECKIEGO 
Z PIOSENKĄ

OPTIMAL JĘZYKI OBCE SZCZECIN  © 2017 | POLITYKA PRYWATNOŚCI | KURSY - OFERTA  CIEKAWOSTKI  | KONTAKT